Valg af skrifttype - sådan vælger du den rette

Måske sidder du selv og laver dine tryksager eller opdaterer din hjemmeside. Så har du på et tidspunkt fået valget omkring, hvilken skrifttype (også kaldet font) du vil vælge. Du vil oftest vælge en skrift son du personligt godt kan lide og som du synes er flot. Det kan også godt være, at det er den rette skrift, men det kan også godt være, den skaber forkerte signaler. Men hvorfor skal man ikke bare vælge en eller anden tilfældig skrift man har tilgængelig?

Fordi: Et bevidst brug af skrifttype er med til at styrke dit brand og dermed din virksomhed. En skrifttype der skiller sig ud og underbygger dit brand er med til at skabe genkendelighed og tillid. Men hvordan skal man vælge den skrifttype der er mest optimal, når man ikke har en uddannelse indenfor skriftverdenen eller er grafiker som mig? Heldigvis får du svaret her  🙂 

Når du skal tage et aktivt valg omkring din skrifttype, skal du igen se skriften som en person. Det hjælper dig til at tage dit valg. For hver en skrift har deres personlighed og udtryk. Samtidig er denne skrift en del af en stor familie. En familie som starter med de ældste skrifter og forgrener sig ud i nye.

VIDSTE DU?

At finder du en flot skrift i f.eks en annonce, kan du finde navnet på skriften her:

https://www.myfonts.com/WhatTheFont/

Bare upload et billede af skriften og du guides igennem systemet indtil der kommer et forslag til hvad skriften hedder - smart

Her er en hurtig oversigt over skrift-familierne

valg af skrifttype

Serif-familien

Serif skrifter (antikva) har ”fødder”, d.v.s små streger under de fleste af bogstaverne. Fødderne gør, at skrifterne er nemme at læse på de trykte medier som f.eks en annonce. Til gengæld er de ikke altid optimale på en skærm.

 

valg af skrifttype

Sans serif

Sans serif skrifter (grotesk) har ikke fødder og er meget læsevenlige på skærmen og trykte medier. Dog ikke hvis der er megen tekst.

 

valg af skrifttype

Dekorative skrifter

Dekorative skrifter stammer som regel fra en håndskrift. De findes i rigtig mange varianter, og er ikke altid lige læsevenlige. De kan dog være gode at bruge i f.eks logo design.

 

valg af skrifttype

Monospace

Monospace skrifter kendes på at alle bogstaver har samme bredde. De bruges ofte til HTML kodning på hjemmesider og sjældent til tryk, da de kan være svære at læse.

Super - men hvilken skrift skal du så vælge?

Dette kan du gøre

Når du skal vælge din skrift skal du tænke over, hvad budskabet i din tekst er og hvordan du udtrykker dig. Er din tone formel og professionel skal du nok vælge en konservativ skrifttype. Er din tone derimod humoristisk og uformel, kan en mere moderne skrifttype være bedst. Du kan evt. prøve at skrive et stykke tekst, der er typisk for dig og din virksomheds tone. Prøv at vælge forskellige skrifter og se, om skriften underbygger dit budskab eller forvirrer hjernen. 

Dette bør du undgå

Der findes skrifter, som ikke gør meget godt for din virksomheds brand. Det er skrifter som bliver brugt rigtig meget. Arial, Times New Roman og Verdana f.eks. Bruger du dem, er det svært at skille sig ud. Brug evt. noget tid på at finde skrifter på nettet du kan bruge. Der kommer mere om dette i længere nede på siden.

Brug helst ikke skrifter som Comic Sans, Papyrus og Bruch Script. De er meget dekorative, men udtrykker mere amatør end professionel.  Du kan læse om nogle uheldige episoder med skriften her.

Brug ikke skrfiter der er ulæselige. De må ikke være for små og skal kunne læses af folk med dårligt syn også. Print evt. et stykke tekst med din valgte skrift og bed forskellige mennesker læse det. Det skal helst ikke tage dem for lang tid og kræve for megen anstrengelse.

Så har du valgt din skrift - hvad så?

Dette kan du gøre

Nu har du måske valgt din skrift og det var måske ikke helt nemt? Men nu kommer det svære. For nu skal du vælge en mere! Og den skal passe til den anden! Du kan også vælge at bruge kun én skrift i dit layout, og så bruge denne skrift i forskellige tykkelser ( light, medium, bold).

Kombinering af skrifter kan dog give din tekst meget mere liv. Det kan hjælpe øjet til at finde frem til budskabet hurtigt.  Det skaber nemlig en form for hierarki, så læseren ved, i hvilken rækkefølge han/hun skal læse teksten. En grafisk regel er at du maks må kombinere tre skrifter, ellers vil dit layout blive for rodet. Jeg vil dog sige maks. to. Er der for mange skrifter kan det være svært at skelne, hvilken man skal kigge på og hvilken der er vigtigst.

Når du skal vælge nr. 2 skrift, så skal du vælge en skrift, der står i kontrast til din 1. skrift. Det kan den gøre via sin type (med eller uden fødder), tykkelse, højde eller bredde. Prøv dig frem. Men husk at skabe hierarki i layoutet. Sørg for, at din overskrift altid ser mere vigtig ud end resten af teksten. Den kan derfor med fordel være større, mere fed eller højere end f.eks din brødtekst. Den kan også være med fødder, hvor din brødtekst er uden. 

Dette bør du undgå

Din 2. skrift bør ikke ligge for tæt op af din 1. skrift. Altså så de er meget ens. Dette kan forvirre læserens øje og skabe ubalance i teksten. 

Hvor finder du skrifter?

Nu sidder du måske med et Word-dokument, hvor de eneste skrifter du kan vælge er standard-skrifter som Arial, Times New Roman, Courier New o.s.v. Men hvad gør du så, hvis du vil have andre skrifter end den der er installeret som standard? Du kan finde masser af både gratis skrifter og skrifter du kan købe på internettet. Du skal dog være opmærksom på, at gratis skrifter sjældent er helt gratis. Ofte må gratis skrifter ikke bruges til kommercielt brug, men kun til personligt brug. I nogle tilfælde kan man dog donere et beløb til designeren mod at få ret til at bruge skriften. Nogle gratis skrifter har heller ikke alle tegn som æ,ø og å. Samtidig har gratis skrifter sjældent en god ”knibning”, som er afstanden mellem bogstaverne. Det kan gøre, at teksten nemt kan komme til at se uharmonisk ud. På mange af siderne har du mulighed for at skrive din egen tekst ind så du kan få et ”Preview” af skriften. Dette anbefaler jeg at bruge, så du kan se skriften i forskellige sammenhænge. Her er nogle links til skrifter:

http://www.urbanfonts.com/

På denne side kan du finde både gratis samt købe-skrifter. Vær dog opmærksom på licens på de gratis skrifter. Som udgangspunkt skal man gå ud fra at der er licens på skrifterne. Tjek altid licensen inden download.

http://www.dafont.com/

På denne side kan du finde over 8000 gratis skrifter. Du har også muligheden for at se et ”preview” af din tekst i en bestemt skrift. Vær dog opmærksom på licens på de gratis skrifter. Over Download-knappen kan du se hvilken licens de har.  De kan være 100% gratis, man kan få licens ved at donere et valgfrit beløb, eller man skal købe fuld licens for at have rettigheden til dem.

http://www.fontspace.com/

Denne side har en del gratis skrifter som kan bruges til kommercielt brug. For kun at se skrifter til kommercielt brug, kan du ændre i søgeindstillingerne.

https://www.myfonts.com

På denne side kan du købe skrifter. Her er der rigtig mange flotte skrifter at vælge imellem.

http://www.fonts.com/

På denne side kan du købe skrifter. Her er der rigtig mange flotte skrifter at vælge imellem.