QR kode - sådan bruger du den

En QR kode (QuickResponse) er en lille tegning der kan scannes med en mobiltelefon. Den scannes ved hjælp af en app som f.eks Red Laser til iphone. Når koden scannes ledes brugeren til en tjeneste efter dit valg. Det kan være til din hjemmeside, til din Facebook-side, til en YouTube video eller som et vCard direkte til Outlook. Koden kan integreres på næsten al din offline markedsføring: Dine visitkort, dine annoncer, din beklædning, dine bannere o.s.v. 

Koderne blev skabt i Japan allerede i 1994 og bruges hyppigt i Japan på emballager og varedeklarationer. I Europa er tendensen ved at sprede sig, især med stigningen i antallet af smartphones. 

Koblingen mellem offline og online markedsføringen

En qr kode er med til at lave et bindeled mellem din offline og din online markedsføring. Gennem din offline markedsføring,  kan du få brugeren til f.eks at gå direkte ind på din hjemmeside, tilmelde sig dit nyhedsbrev, eller "like" din Facebook side. Du får dermed brugeren til at foretage en handling når din kampagne er højest i brugerens bevidsthed. 

Tracking - når du skal se effekten

Ønsker du at se hvor ofte din qr kode bliver scannet og hvorhenne, kan et system med statistik anbefales. 

6 gode råd inden du får lavet en qr kode

  1. Brug en betalt tjeneste
    Selv om der er en del gratis tjenester tilgængelige, er det ikke alle der er optimale. Ofte er der et begrænset antal scanninger, man kan ikke skifte sit link (hvis man f.eks har ændret sin URL) eller der er reklamer. Desuden kan man ofte ikke downloade qr koden i høj opløsning. Hvis du skal have din qr-kode på dine tryksager, er det vigtigt, at opløsningen (kvaliteten) er i orden. 
  2. Sørg for at din hjemmeside er mobilvenlig
    Hvis din qr kode skal linke til din side er det vigtigt, at din side er mobilvenlig. Tænk på, at den der scanner skal have mest muligt ud af at bruge koden. En side der ikke er mobilvenlig kan ofte få brugeren til at lukke siden ned igen. 
  3. Fortæl hvor koden fører hen
    For brugeren er det rart at vide, hvad de kan forvente ved scanning af din qr kode, og hvor koden fører dem hen. Giv dem et prej: "se mere om os på www...", "se vores nye video", "Vi er på Facebook".
  4. Fortæl brugerne hvorfor de skal scanne koden
    Beskriv tydeligt hvad målet med scanningen er. Skal de tilmelde sig et nyhedsbrev eller deltage i en konkurrence? Er der en brugermanual til dit produkt? Det giver større chance for at der scannes. 
  5. Overvej hvilke fysiske forhold koden er i 
    Skal koden sidde på et stort banner skal man overveje størrelsen på koden. Kommer den for langt væk til at den kan scannes? Er der mon dårligt netværk på stedet så brugeren slet ikke kan komme online?
  6. Skil dig ud
    Skal din kode være unik og skille sig ud, så få den designet med f.eks dit logo i midten eller i din signatur-farve. 

Mangler du inspiration til hvordan du kan bruge QR-koder i din markedsføring, så er du altid velkommen til at kontakte mig. 

 

 

Links: http://issuu.com/okarimobile/docs/okari_qr_rapport2?e=4056109/2679639 

Eksempler

qr kode på sticker

Bestil din kode her

Udfyld formularen for at bestille din qr kode. Jeg kontakter dig inden opgaven påbegyndes.

Bestilling af QR kode

0% Complete
-
* Required
Tak for din forespørgsel. Jeg vender tilbage hurtigst muligt :0) Husk: Hvis du ikke hører fra mig indenfor 2 arbejdsdage, så tjek din spam mappe eller kontakt mig igen.