Boston modellen

Hvilke produkter skal du fokusere på?

Ved du, hvilke produkter du skal markedsføre, og hvordan? Hvis ikke, kan du bruge denne model, kaldet Boston modellen. Ved at opdele dine produkter i fire kategorier, får du nemt et overblik over, hvilke styrker og svagheder de forskellige produkter har. Når så du har styr på det, så er det meget nemmere at tage stilling til, hvordan du skal markedsføre de enkelte produkter. Samtidig kan du "måle" din virksomheds sundhed. Har du måske for mange produkter i en bestemt kategori? 

Boston modellen skal bruges sådan:

Markedsandel

På x-aksen placerer du dit produkt efter den markedsandel det har. Markedsandelen måles i kroner, antal styk el. lign. Markedsandelen måles relativt i i forhold til dit markeds største spiller. Har dit produkt en større markedsandel placerer du det til venstre for midten. Har det mindre markedsandel, placeres det til højre. 

Markedsvækst

På y-aksen placerer du dit produkt efter den markedsvækst det har. Markedsvæksten måles i procent. En høj vækst er som tommelfingerregel 10 % alt efter dit marked. Har dit produkt en større markedsvækst end normalen for dit marked, placerer du det over midten. Har det mindre markedsvækst, placeres det under midten. Nu er dine produkter delt op i fire kategorier: Stjerner, spørgsmålstegn, køer og hunde.

 

 

boston modellen
boston modellen

Stjernerne

En succes på deres marked. Markedsføringen skal bruges til at fastholde deres plads på markedet. Produktet vil ofte ikke fastholde denne position på lang sigt.

 

boston modellen

Spørgsmålstegnene

Er i et marked med høj vækst og kan blive en succes. Brug din markedsføring til at booste deres succes.

 

boston modellen

Køerne

Dem tjener du penge på i det daglige. De behøver ikke den store marketingindsats.

 

boston modellen

Hundene

Er produkter på vej ud. Brug ikke markedsføring på dem.