Hvad er branding og hvordan brander man sin virksomhed?

Ordet “branding” stammer fra den amerikanske prærie. Her brændemærkede man køerne for at kvalitetsmærke dem samt skelne dem fra naboens køer. I markedsføringsmæssige sammenhænge har man taget begrebet til sig. Her bliver det brugt flittigt om de elementer, der viser, hvem produktet tilhører. Hvis du f.eks ser en sodavand på en hylde, er du ikke i tvivl, om det er en Pepsi eller en Coca Cola. Det er fordi du genkender formerne, farverne og de generelle signaler produkterne udgiver. Alle disse elementer, hvis de er stærke nok, er med til at give dig en følelse omkring produktet.

Branding til mindre virksomheder

Er du nystartet eller har en mindre virksomhed, tænker du måske på, om branding overhovedet er noget for dig. Måske tænker du, at det kun er noget for de store virksomheder. Men alle virksomheder har været små. Dem der er blevet store har været i stand til at skabe en stærk identitet fra start. Det er derfor vigtigt, at du fra start af kæmper for at skabe et godt brand. Det er det, der gør, at du adskiller dig fra dine konkurrenter. Hvordan skal dine potentielle kunder ellers kunne foretrække dig fremfor dine konkurrenter? Med et stærkt brand forbedrer du din konkurrenceposition samt du har muligheden for at hæve prisen på dine produkter.

Hvordan opbygger du så dit brand?

Du skaber din branding ved at fortælle historier omkring din virksomhed. Direkte eller indirekte. Sælger du f.eks økologiske varer,  fortæller du den romantiske historie om et miljø i balance, glade dyr og god etik.

Når du skal opbygge et brand skal du grundigt overveje, hvilke signaler du vil give dine kunder. Et stærkt brand giver nemlig kunden en forventning om dit produkt eller ydelse. Det er derfor vigtigt at du ved, hvad du vil fokusere på. Fortæller du dine kunder at du har en høj kvalitet på dine produkter, skal du ALTID have en høj kvalitet. Fortæller du dem at du har top kundeservice, skal du ALTID yde den bedste service. Hvis ikke du overholder det dit brand lover, bliver det utroværdigt. Kunderne mister derfor tilliden til dit brand.

Derfor: fokuser på de unikke styrker din virksomhed har. Det er dem der er kerneværdierne i dit brand. 

Hvad er din virksomheds brandværdier så?

Det kan være svært at sætte ord på, hvilke styrker din virksomhed har. Du ved sikkert godt, hvilke ydelser der er en succes, men måske ikke altid, hvorfor de er en succes. Det kan være en god idé at spørge dine eksisterende kunder, hvad der får dem til at købe hos dig? Hvad er det, din virksomhed og dens produkter giver dem? Dette handler oftest mere om udbyttet for kunden, og ikke så meget om pris og funktion. Den følelse, produktet giver dem, og hvordan produktet forbedrer deres hverdag.

Samtidig er dine medarbejdere også en vigtig kilde til din virksomheds styrke. Hvordan opfatter dine medarbejder virksomheden og dens styrker. Det er oftest også dem, der får feedback fra kunderne.

Nu er brandværdierne på plads, hvad så?

Nu skal du til at fortælle om disse brandværdier – konsekvent og kontinuerligt. Værdierne skal udtrykkes i alt du udsender til dine kunder:

  • Din virksomheds navn
  • Logo
  • Slogan
  • Markedsføring: annoncer, flyers, brochurer, hjemmeside o.s.v
  • Emballage
  • Produktnavne
  • Hvordan du og dine ansatte klæder sig
  • Hvordan du og dine ansatte opfører sig

Branding er et kontinuerligt arbejde, dag ud og dag ind. Hver eneste ting du gør for din kunde eller med din kunde skal være i overensstemmelse med dine brandværdier. Værdierne kan ændre sig med tiden, efterhånden som din virksomhed eller dine kunder forandrer sig og hvor markedet bevæger sig hen. Men det er et arbejde der tjener sig ind flerfoldigt, hvis det bliver gjort ordentligt!