Effektiv annonce der virker

Det er bestemt ikke gratis at annoncere, hverken i magasiner, aviser eller digitale medier. Derfor har du selvfølgelig en stor interesse i at din annonce virker efter hensigten. Så dine annoncekroner ikke er spildt. Mange virksomheder vælger at få avisen til at designe deres annonce - det vil jeg klart fraråde. Avisen har oftest ikke fokus på om annoncen virker - og om den kan realisere dit mål for annoncen - f.eks at sælge flere produkter eller udbrede kendskabet til din virksomhed. Men der er meget du selv kan gøre. Følgende indlæg handler om, hvilke tanker og overvejelser du skal gøre dig, inden du får designet en effektiv annonce hos en professionel grafiker. 

Her får du 10 gode råd til, hvordan din annonce kommer til at sidde lige i skabet.

 

Effektiv annonce punkt 1. Hvad er dit mål?

Gør dig det klart, hvad du ønsker med annoncen. Ønsker du at brande din virksomhed og udbrede kendskabet? Ønsker du at sælge et bestemt produkt? Eller har du en vigtig begivenhed du vil annoncere? Når du har et mål for din annonce er det lettere for en grafiker at vide, hvordan annoncen skal vinkles. Samtidig er det også lettere at evaluere på annoncen sidenhen. 

effektiv annonce

2. Hvem er din målgruppe?

Tænk over, hvem du taler til. Er det de unge, der kan forholde sig til mange budskaber og indtryk. Er det en ældre målgruppe, hvor du måske skal fokusere på et enkelt budskab? Er det eksisterende kunder eller skal du ud og tiltrække nye? 

effektiv annonce

3. Hvad er fordelene eller udbyttet ved dit produkt/din ydelse?

Sørg for at gøre det klart og tydeligt, så du skaber købelyst. Hvilke fordele ved dit produkt kan få målgruppen til at købe? Hvilken forskel gør dit produkt? Gør det måske hverdagen nemmere? Bliver man mere afslappet? Styrker det ens forretning? Tænk store tanker ...det er oftest ikke de konkrete fordele som funktion og pris der sælger bedst. Ofte er det følelser der er i spil. 

effektiv annonce

4. Hvad er hovedbudskabet?

Har du et nyt produkt du vil fortælle om og sælge? Skal du også lige fortælle om et kursus du afholder næste måned ... og vil du også skabe fokus omkring dit nye website? Måske har du en masse budskaber du gerne vil frem med. Du kan også godt få flere budskaber med i din annonce, men det kan være en fordel at vælge, hvilket der er hovedbudskabet. Det er det budskab du mener, tiltrækker din målgruppe bedst. Dernæst kan de resterende budskaber komme med, men i nedprioriteret rækkefølge. Så beskueren ikke bliver forvirret men forstår budskabet klart og tydeligt. 

annonce

5. Lav en stærk overskrift

Din overskrift skal være med til at skabe opmærksomhed. Den kan f.eks indeholde reference til en problemstilling som dit produkt kan afhjælpe. F.eks "er du også træt af...?" Overskriften kan også bestå af fordelen ved dit produkt, f.eks:"Aldrig mere trætte fødder"

effektiv annonce

6. Underbyg din overskrift

Teksten i din annonce skal underbygge din overskrift. Er din overskrift et spørgsmål, skal teksten bestå af et svar. Består overskriften af  fordelen ved dit produkt, brug teksten til at beskrive, hvordan dit produkt gør en forskel. 

annonce

7. Brug nogle fængende billeder

Billederne er vigtige for, om din annonce ses og om budskabet kommer frem. Husk på, at din annonce bliver set sammen med en masse andre annoncer. Brug nogle billeder der understøtter budskabet. Brug aldrig dårlige og slørede billeder, det virker uprofessionelt, og du risikerer at miste din målgruppe. En professionel grafiker vil oftest have adgang til billeder af høj kvalitet. 

annonce

8. Hvad gør konkurrenterne?

Det skader aldrig at se på, hvordan dine konkurrenter udformer deres annoncer. Hvad gør de skidt og hvad gør det godt? Find ud af, hvordan din annonce vil kunne få folk til at vælge dig fremfor dine konkurrenter. Kig eventuelt avisen igennem og se, hvordan udtrykket er i netop den. 

annonce

9. Få folk til at handle

Når din annonce ses, vil du gerne skabe en handling, f.eks et køb. Dette gør du ved at fortælle beskueren, hvad han skal gøre, f.eks "Køb nu på www..." eller "ring på tlf...." Det skal være tydeligt for beskueren, hvordan han komme videre med at købe/skaffe info osv. Husk på, at det skal være så tydeligt som muligt ... beskueren gider ikke lede efter din kontaktinfo.  

annonce

10. Afprøv din annonce

Få folk i din omgangskreds til at se på din annone. Forstår de budskabet med det samme? Ved de, hvordan de skal kunne købe dit produkt? Fanger annoncen deres interesse? Prøv også at sætte annoncen ind i den avis, annoncen skal indrykkes i. Så får du en fornemmelse for, hvordan annoncen vil virke når avisen skimmes igennem. Få også teksten tjekket igennem for stavefejl. 

annonce

 

Tips og tricks

Sådan designer jeg en effektiv annonce

Hvad er årets foto trends?

foto trends 2015

Foto trends 2015 – her er 8 bud Bruger du mange fotos i din markedsføring?

Mangler du inspiration til dine fotos?

Så se med her.