Effektiv annonce der virker

Det er bestemt ikke gratis at annoncere, hverken i magasiner, aviser eller digitale medier. Derfor har du selvfølgelig en stor interesse i at din annonce virker efter hensigten. Så dine annoncekroner ikke er spildt. Mange virksomheder vælger at få avisen til at designe deres annonce – det vil jeg klart fraråde. Avisen har oftest ikke fokus på om annoncen virker – og om den kan realisere dit mål for annoncen – f.eks at sælge flere produkter eller udbrede kendskabet til din virksomhed. Men der er meget du selv kan gøre. Følgende indlæg handler om, hvilke tanker og overvejelser du skal gøre dig, inden du får designet en effektiv annonce hos en professionel grafiker.

Her får du 10 gode råd til, hvordan din annonce kommer til at sidde lige i skabet.

 

1. Hvad er dit mål?

Gør dig det klart, hvad du ønsker med annoncen. Ønsker du at brande din virksomhed og udbrede kendskabet? Ønsker du at sælge et bestemt produkt? Eller har du en vigtig begivenhed du vil annoncere? Når du har et mål for din annonce er det lettere for en grafiker at vide, hvordan annoncen skal vinkles. Samtidig er det også lettere at evaluere på annoncen sidenhen.

Design af annoncer

2. Hvem er din målgruppe?

Tænk over, hvem du taler til. Er det de unge, der kan forholde sig til mange budskaber og indtryk. Er det en ældre målgruppe, hvor du måske skal fokusere på et enkelt budskab? Er det eksisterende kunder eller skal du ud og tiltrække nye?

Design af annonce

3. Hvad er fordelene eller udbyttet ved dit produkt/din ydelse?

Sørg for at gøre det klart og tydeligt, så du skaber købelyst. Hvilke fordele ved dit produkt kan få målgruppen til at købe? Hvilken forskel gør dit produkt? Gør det måske hverdagen nemmere? Bliver man mere afslappet? Styrker det ens forretning? Tænk store tanker …det er oftest ikke de konkrete fordele som funktion og pris der sælger bedst. Ofte er det følelser der er i spil.

avis annonce

4. Hvad er hovedbudskabet?

Har du et nyt produkt du vil fortælle om og sælge? Skal du også lige fortælle om et kursus du afholder næste måned … og vil du også skabe fokus omkring dit nye website? Måske har du en masse budskaber du gerne vil frem med. Du kan også godt få flere budskaber med i din annonce, men det kan være en fordel at vælge, hvilket der er hovedbudskabet. Det er det budskab du mener, tiltrækker din målgruppe bedst. Dernæst kan de resterende budskaber komme med, men i nedprioriteret rækkefølge. Så beskueren ikke bliver forvirret men forstår budskabet klart og tydeligt.

avis annonce

5. Lav en stærk overskrift

Din overskrift skal være med til at skabe opmærksomhed. Den kan f.eks indeholde reference til en problemstilling som dit produkt kan afhjælpe. F.eks “er du også træt af…?” Overskriften kan også bestå af fordelen ved dit produkt, f.eks:”Aldrig mere trætte fødder”

avis annonce

6. Underbyg din overskrift

Teksten i din annonce skal underbygge din overskrift. Er din overskrift et spørgsmål, skal teksten bestå af et svar. Består overskriften af  fordelen ved dit produkt, brug teksten til at beskrive, hvordan dit produkt gør en forskel.

avis annonce