Hvad gør dit produkt unikt?

Hvad gør dit produkt unikt?

USP - Unique Selling Proposition

Kender du dit produkt rigtig godt og ved du hvilke egenskaber det har i forhold til dine konkurrenters produkter? Hvad er det der gør at dit produkt fortjener mere opmærksomhed end konkurrenternes produkter? Først skal du have styr på hvilke egenskaber dit produkt har, hvilke fordele det har for kunden og endeligt, hvilket udbytte får din kunde af produktet. Når du har styr på dette, ved du hvad du skal kommunikere i din markedsføring. Forestil dig at du sælger ladyshavere:

Egenskaber

Er den faktiske tekniske forskel der er på dit produkt og konkurrenternes. Har din ladyshaver en funktion der gør den nærmest lydløs?  Holder batteriet længere end andre producenters?

Fordele

De fordele som din målgruppe vil have ved brug af dit produkt. Når din ladyshaver er lydløs, undgår brugeren støj i ørerne mens hun bruger produktet. Samtidig kan hun bruge det længere da batteriet holder længe.

Udbytte

Den følelse som dit produkt giver brugeren. Din bruger har en mere behagelig oplevelse af at shave sine ben. Hun har ro og tid til at gøre det da batteriet ikke dør hurtigt.

ESP (Emotional Selling Proposition)

Et ESP er den følelsesmæssige kommunikation til din målgruppe, der rækker ud over fakta omkring dit produkt. ESP er med til at skabe præferencer for dit produkt. Ved du hvilken følelse dit produkt skaber og kan du koge det ned til en kort sætning? Får brugeren en følelse af at være speciel og unik? Går der f.eks en procentdel af salget til udsatte kvinder i Afrika eller andre godtgørende formål?

ISP (Ironic Selling Proposition)

Man taler i disse overkommunikerede dage om et ISP-begreb. ISP er salgsbudskaber, hvor kommunikatøren forholder sig ironisk til sig selv. Det sker ved at kommunikere omkring klicheer og genrer fra reklamebranchen. ISP er ofte humoristisk. KIMS og Wupti med Wupti-Pede er begge meget gode eksempler på ISP. Er der en kliché i din branche du kan kommunikere? 

Er du klar til at kommunikere?

Når du ved hvilke egenskaber, fordele og udbytte/følelse dit produkt skaber er du klar til at kommunikere via din markedsføring. Hvilke værktøjer du vælger at bruge er op til dig selv. Ønsker du at uddele flyers eller skal der kommunikers via sociale medier? Uanset hvilken løsning du ønsker, kan jeg hjælpe dig med idéudvikling og udførelsen af dine materialer. 

USP
USP
USP